SCENARIUSZ: DLACZEGO WEGETARIANIZM Opracowała Gosia Świderek Cel zajęć: ukazanie możliwości wyboru alternatywnego sposobu życia i diety. Cele operacyjne: Środki: duże arkusze papieru, pisaki, kredki, teksty Ľródłowe dla grup. Czas trwania: godzina lekcyjna. Miejsce zajęć: sala lekcyjna. Grupa wiekowa: uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych Przebieg zajęć: Zapisujemy na tablicy lub dużym arkuszu papieru słowo „wegetarianizm", następnie prosimy uczniów aby dopisywali wokół wszystkie ich skojarzenia z tym słowem. Po wyczerpaniu się pomysłów porządkujemy (grupujemy) skojarzenia na przykład za pomocą kolorowych podkreśleń, przykładowo co jedzą, a czego nie jedzą wegetarianie, powody wybrania diety wegetariańskiej, sławni przedstawiciele wegetarian oraz znajomi wegetarianie, ocena wegetarianizmu itp. Uczniowie podzieleni na grupy, korzystając z wypisanych na tablicy określeń i skojarzeń, tworzą definicję wegetarianizmu i zapisują je na arkuszach papieru. Po kilku minutach przedstawiciele grup odczytują stworzone definicje. Porównujemy je z definicją z Wikipedii: „Wegetarianizm to dieta charakteryzująca się wyłączeniem z posiłków produktów pochodzenia mięsnego i ewentualnie jaj lub nabiału z pobudek moralnych, etycznych bądĽ zdrowotnych". Następnie uczniowie wciąż w tych samych grupach opracowują na podstawie tekstów Ľródłowych informacje nt. powodów wyboru diety wegetariańskiej przez miliony ludzi na całym świecie, są to względy etyczne, religia, zdrowie, względy ekologiczne, względy ekonomiczne. Zadaniem uczniów jest przygotować hasłowo-graficzne przedstawienie zestawu informacji np. w postaci posteru czy mapy umysłu. Po określonym czasie grupy prezentują swoje prace. Prowadzący przedstawia dane statystyczne dotyczące wegetarianizmu: - Niemcy: 8% - Indie: pomiędzy 15-20 % - Irlandia: 6 % - Włochy: 5% - Szwecja: 7% - Wielka Brytania: 9 % - Polska: ok. 1 % dane pochodzą z www.europeanvegetarian.org Prosimy uczniów aby obliczyli co który mieszkaniec wymienionych krajów jest wegetarianinem. Obliczenie to uświadomi uczniom, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że co najmniej jedna osoba z ich otoczenia nie je mięsa, a czasem także przetworów mlecznych lub jaj. Zastanawiamy się, czy gdyby ta osoba nas odwiedziła potrafilibyśmy ją ugościć. O czym należy pamiętać zapraszając wegetarianina na kolację czy obiad. Tworzymy poradnik - informator nt. zasad diety wegetariańskiej. Warto w informatorze zwrócić uwagę na podstawowe pomyłki: wegetarianie nie jedzą ryb, nie jedzą żelatyny (uwaga na ciasta, galaretki), nie jadają zup sporządzonych na mięsnych kostkach bulionowych, nie jedzą dań smażonych na smalcu czy z dodatkiem skwarków. Zadanie ułatwić może obecność na lekcji wegetarianina, z którym młodzież może przeprowadzić wywiad. Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania |
|