SCENARIUSZ: ZWIERZĘTA NASZEJ OKOLICY Opracowała Gosia Świderek na zlecenie Stowarzyszenia na rzecz Ekorozwoju Agro-Group w ramach projektu "Okazje edukacyjne obchodów ekologicznych dni w szkole". Cel zajęć: uwrażliwienie na los zwierząt, kształcenie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta i otaczającą przyrodę, kształcenie postaw obywatelskich, aktywizacja do działań na rzecz zwierząt. Cele operacyjne: Środki: notatniki, komputer, aparat fotograficzny. Czas trwania: przygotowanie około jednego miesiąca, debata trzy godziny lekcyjne. Sprzymierzeńcy: urzędy i instytucje zajmujące się zwierzętami, biblioteka. Miejsce zajęć: impreza ogólnoszkolna z wyjściem do społeczności lokalnej. Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas VI szkół podstawowych. Scenariusz wydarzenia z wyjściem akcji poza teren szkoły do społeczności Podstawowe informacje: W naszej najbliższej okolicy, bez względu na to czy mieszkamy w mieście czy na wsi, żyje ogromna, nieuświadamiana sobie przez nas, ilość różnych zwierząt. Często nie zwracamy na nie uwagi, bo są zbyt małe lub zbyt dobrze się przed nami ukrywają. Część z nich z kolei jest „ukrywana" przez ludzi, zamknięte w domach, sklepach, hodowlach, ogrodach zoologicznych. Te pierwsze, wolne albo ukrywają się przed ludĄmi, albo uległy synantropizacji i wykorzystują bliskość ludzi. Te drugie nie mają możliwości wyboru. Projekt „Zwierzęta naszej okolicy" ukaże nam całe bogactwo zwierzęcego świata i jednocześnie unaoczni warunki, w jakich te zwierzęta żyją. Dzięki wiedzy, którą uczniowie zdobędą poprzez obserwacje, wywiady, badania, będą mogli podjąć najpotrzebniejsze według nich działania dla poprawy warunków życia naszych sąsiadów. Przebieg zajęć: W organizację projektu "Zwierzęta naszej okolicy" potrzebne jest zaangażowanie co najmniej jednej klasy wraz z opiekunem koordynatorem przedsięwzięcia. Zadaniem uczniów jest przygotowanie raportu o występowaniu i warunkach życia zwierząt w danej okolicy (mieście, gminie), a także przygotowanie debaty z udziałem przedstawicieli władz oraz instytucji i organizacji zajmujących się zwierzętami. Praca odbywać się powinna w kilku grupach, które zajmują się przygotowaniem konkretnych bloków raportu oraz przygotowaniem publicznej debaty. Celem projektu "Zwierzęta naszej okolicy" jest: Uczniowie podzieleni na grupy pod kierunkiem nauczyciela zdobywają informacje na temat:
Informacje dodatkowo uzupełnione mogą być mapami, szkicami, fotografiami, wycinkami prasowymi itp. Po zebraniu wszystkich materiałów i opracowaniu raportu, uczniowie organizują na terenie szkoły spotkanie-debatę na temat zwierząt i warunków ich życia na terenie gminy czy miasta. Na spotkanie zaprosić można urzędnika wydziału ochrony środowiska lub rolnictwa odpowiedzialnego za zwierzęta w gminie, przedstawiciela Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej, przedstawiciela organizacji zajmującej się ochroną zwierząt lub prawami zwierząt, pracownika schroniska dla bezdomnych zwierząt. W trakcie spotkania uczniowie przedstawiają wyniki swoich badań czy to w postaci referatów, wystaw czy prezentacji multimedialnej. Zaproszeni goście odnoszą się do treści raportu. Celem spotkania jest także wspólne zastanowienie się nad możliwościami poprawy warunków życia zwierząt w gminie lub mieście. Jaką rolę mogą odegrać uczniowie lub szkoła w tych działaniach. Efektem projektu powinien być raport wraz ze sprawozdaniem ze spotkania oraz planem działań na najbliższy rok (np. akcja edukacyjna wśród mieszkańców dotycząca np. rejestracji zwierząt egzotycznych, wypalania traw, budowanie budek lęgowych dla ptaków, organizacja pomocy dla schroniska itp.). Po roku można ponownie przeprowadzić badanie i porównać wyniki. Pobierz ankietę gotową do wydrukowania |
|