Psubraty ODE Zrodla


. . . ZWIERZĘCE SPOSOBY PODZIAŁU NA GRUPY . . .

Opracowała Gosia Świderek

. I. Gimnastyka
Uczestnicy stają w kole. Prosimy, aby chętne osoby za pomocą swojego ciała (stojąc w miejscu) przedstawiły wybrane zwierzę. Każdą propozycję powtarza cała grupa, tak aby każdy zapamiętał układ ciała dopasowany do danego zwierzęcia. Należy wymyślić tyle układów ciała przedstawiających zwierzęta ile ma być grup. Następnie prowadzący rozpoczyna koleino odliczanie nazwami zwierząt, uczniowie ustawiają się zgodnie z ustalonym wcześniej układem ciała. Po zakończeniu uczniowie nie zmieniając pozycji ciała grupują się według gatunków.

. II. Głosy zwierząt
Należy przygotować karteczki z nazwami zwierząt wydających charakterystyczne dĽwięki w ilości odpowiadającej ilości uczniów i w tylu rodzajach ile grup chcemy utworzyć. Losujemy wśród uczestników karteczki. Na umówione hasło młodzież zaczyna wydawanie dĽwięków charakterystycznych dla danego zwierzęcia. Uczniowie wydający podobne dĽwięki czyli reprezentujący ten sam gatunek tworzą grupę.

. III. Kim jestem
Należy przygotować karteczki z nazwami zwierząt w ilości odpowiadającej ilości uczniów. Na każdej karteczce powinno znajdować się inne zwierzę, ale powinny one tworzyć równe liczebnie grupy ssaków, ptaków, gadów, ryb, bezkręgowców itp. Karteczki najlepiej wykonać z samoprzylepnego papieru, jeśli nie to potrzebne będą szpilki lub taśma klejąca. Prowadzący przykleja po jednej karteczce na plecach każdego uczestnika (można również przykleić na czole). Zadaniem uczniów jest odgadnięcie jakim są zwierzęciem, jednak zasada jest taka, że mogą zadawać tylko pytania zamknięte (czyli takie na które odpowiedĽ brzmi "tak" lub "nie") i jednemu koledze mogą zadać tylko jedno pytanie. Młodszym dzieciom możemy ułatwić zadanie podpowiadając, by zaczęli od zadawania pytań ogólnych (np. czy jestem ssakiem, czy żyję w wodzie) i z czasem przechodzili do bardziej szczegółowych. Kiedy wszystkie osoby odgadną jakim są zwierzęciem prosimy, aby pogrupowały się, osobno ssaki, ryby, ptaki itp.

. IV. Gdzie mieszkam
Należy przygotować karteczki z nazwami zwierząt w ilości odpowiadającej ilości uczniów. Na każdej karteczce powinno znajdować się inne zwierzę, ale powinny one tworzyć równe liczebnie grupy zwierząt żyjących w Afryce, Australii, Europie, Ameryce Południowej, Azji (ilość grup zależna od potrzeb podziału). Losujemy wśród uczestników karteczki. Zadaniem uczniów jest dobrać się w grupy według miejsca mieszkania. Można przygotować alternatywną wersję gdzie zwierzęta zamieszkują różne siedliska: las, łąkę, rzekę, skaliste góry, miasto.

. V. Ile nóg
Należy przygotować karteczki z nazwami zwierząt w ilości odpowiadającej ilości uczniów. Na każdej karteczce powinno znajdować się inne zwierzę, ale powinny one tworzyć równe liczebnie grupy zwierząt beznogich, dwunożnych, czteronożnych, sześcionożnych i ośmionożnych. Losujemy wśród uczestników karteczki. Zadaniem uczniów jest dobrać się w grupy według ilości nóg czy odnóży.

. VI. Waga zwierząt
Należy przygotować karteczki z nazwami zwierząt i ich średnią wagą w ilości odpowiadającej ilości uczniów. Na każdej karteczce powinno znajdować się inne zwierzę. Losujemy wśród uczestników karteczki. Zadaniem uczniów jest ustawić się w kolejności od najlżejszego do najcięższego zwierzęcia, a następnie nauczyciel odlicza kolejne trzy, cztery, pięć (w zależności od potrzeb) osoby, które tworzą jedną grupę.



. Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania i pocięcia


 
strona główna
 
o projekcie
 
warsztaty
 
materiały dla nauczyciela
 
linki
 


kontakt
 

Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Łódź 90-602
ul. Zielona 27
tel. 42 632 81 18
fax 42 291 14 50
e-mail: psubraty@zrodla.org
www.zrodla.org

dziękujemy


Projekt dofinansowany
ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


Bezpłatny program do rozliczenia podatku
za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.