Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: DLACZEGO WEGETARIANIZM . . .

Opracowała Gosia Świderek

. Cel zajęć: ukazanie możliwości wyboru alternatywnego sposobu życia i diety.
. Cele operacyjne:
  • uczeń potrafi wyjaśnić czym jest wegetarianizm,
  • potrafi podać powody dla których ludzie zostają wegetarianami,
  • korzysta z danych statystycznych,
  • zna podstawowe zasady diety wegetariańskiej i jej zalety zdrowotne.
    . Środki: duże arkusze papieru, pisaki, kredki, teksty Ľródłowe dla grup.
    . Czas trwania: godzina lekcyjna.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
    . Grupa wiekowa: uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

    . Przebieg zajęć:
    Zapisujemy na tablicy lub dużym arkuszu papieru słowo „wegetarianizm", następnie prosimy uczniów aby dopisywali wokół wszystkie ich skojarzenia z tym słowem. Po wyczerpaniu się pomysłów porządkujemy (grupujemy) skojarzenia na przykład za pomocą kolorowych podkreśleń, przykładowo co jedzą, a czego nie jedzą wegetarianie, powody wybrania diety wegetariańskiej, sławni przedstawiciele wegetarian oraz znajomi wegetarianie, ocena wegetarianizmu itp. Uczniowie podzieleni na grupy, korzystając z wypisanych na tablicy określeń i skojarzeń, tworzą definicję wegetarianizmu i zapisują je na arkuszach papieru. Po kilku minutach przedstawiciele grup odczytują stworzone definicje.
    Porównujemy je z definicją z Wikipedii: „Wegetarianizm to dieta charakteryzująca się wyłączeniem z posiłków produktów pochodzenia mięsnego i ewentualnie jaj lub nabiału z pobudek moralnych, etycznych bądĽ zdrowotnych". Następnie uczniowie wciąż w tych samych grupach opracowują na podstawie tekstów Ľródłowych informacje nt. powodów wyboru diety wegetariańskiej przez miliony ludzi na całym świecie, są to względy etyczne, religia, zdrowie, względy ekologiczne, względy ekonomiczne. Zadaniem uczniów jest przygotować hasłowo-graficzne przedstawienie zestawu informacji np. w postaci posteru czy mapy umysłu. Po określonym czasie grupy prezentują swoje prace. Prowadzący przedstawia dane statystyczne dotyczące wegetarianizmu:
    - Niemcy: 8%
    - Indie: pomiędzy 15-20 %
    - Irlandia: 6 %
    - Włochy: 5%
    - Szwecja: 7%
    - Wielka Brytania: 9 %
    - Polska: ok. 1 %
    dane pochodzą z www.europeanvegetarian.org

    Prosimy uczniów aby obliczyli co który mieszkaniec wymienionych krajów jest wegetarianinem. Obliczenie to uświadomi uczniom, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że co najmniej jedna osoba z ich otoczenia nie je mięsa, a czasem także przetworów mlecznych lub jaj. Zastanawiamy się, czy gdyby ta osoba nas odwiedziła potrafilibyśmy ją ugościć. O czym należy pamiętać zapraszając wegetarianina na kolację czy obiad. Tworzymy poradnik - informator nt. zasad diety wegetariańskiej. Warto w informatorze zwrócić uwagę na podstawowe pomyłki: wegetarianie nie jedzą ryb, nie jedzą żelatyny (uwaga na ciasta, galaretki), nie jadają zup sporządzonych na mięsnych kostkach bulionowych, nie jedzą dań smażonych na smalcu czy z dodatkiem skwarków. Zadanie ułatwić może obecność na lekcji wegetarianina, z którym młodzież może przeprowadzić wywiad.

    . Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2013 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.