Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: NASI NAJBLIŻSI KREWNI . . .

Opracowała Gosia Świderek i Krzysztof Wychowałek

. Cel zajęć: uświadomienie bliskości - pokrewieństwa pomiędzy ludĄmi a małpami człowiekowatymi, a co za tym idzie pobudzenie do refleksji nt. praw tych zwierząt i relacji łączących ludzi i małpy człowiekowate.
. Cele operacyjne:
  • uczeń analizuje tekst Ąródłowy,
  • charakteryzuje opisaną postać,
  • nazywa różne uczucia,
  • uświadamia sobie obecność uczuć w życiu zwierząt innych niż człowiek,
  • potrafi wyjaśnić zaprezentować własne poglądy.
    . Środki: karty pracy (teksty Ąródłowe), papier do notatek, mazaki.
    . Czas trwania: dwie godziny lekcyjne.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna lub inne miejsce umożliwiające pracę w grupach.
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas VI szkół podstawowych.

    . Przebieg zajęć:
    Uwaga! Warsztat dotyczy małp człowiekowatych, jednak nie mówimy uczniom czym będziemy się zajmować, dopiero w drugiej części warsztatu ma się wyjaśnić kim są bohaterowie historii z tekstów Ąródłowych.

    Dzielimy uczniów na grupy, każda grupa otrzymuje tekst Ąródłowy oraz kartki do notatek. Zadaniem uczniów jest zapoznać się z tekstem i w punktach opisać bohatera tekstu, jego cechy charakteru. Uczniowie w grupie omawiają zachowanie i uczucia postaci. Zadaniem uczniów jest znów w formie pisemnej wypisać odczucia postaci oraz własną opinię nt. zaistniałej sytuacji. Zachęcamy uczniów, by sobie wyobrazili, że są w podobnej sytuacji. Jak by się zachowali? Uczniowie prezentują historię swego bohatera oraz swoją opinię na jego temat na forum klasy.

    Dopiero teraz nauczyciel mówi uczniom kim są bohaterowie tekstów Ąródłowych i kto jest autorem tych tekstów. Tekst 1 i 2 pochodzi z książki Jane Goodall "Przez dziurkę do klucza", a pozostałe z książki "Najbliżsi krewni. Jak szympansy uświadomiły mi, kim jesteśmy" autorstwa Rogera Foutsa, Stephena Tukel Millsa. Prosimy uczniów o refleksje.

    Ostatnim etapem jest przedstawienie przez prowadzącego fascynujących faktów o małpach. Jeśli dysponujemy czasem możemy zaproponować uczniom narysowanie wybranych małp człowiekowatych oraz uzupełnienie ich najbardziej interesującymi ciekawostkami. Prace takie możemy wywieść na szkolnym korytarzu.

    . Źródła cytatów:
    Roger Fouts, Stephen Tukel Mills, Najbliżsi krewni. Jak szympansy uświadomiły mi, kim jesteśmy, Warszawa 1999
    W swojej książce "Najbliżsi krewni. Jak szympansy uświadomiły mi, kim jesteśmy" Roger Fouts, amerykański naukowiec, opisuje historię swoich wieloletnich badań nad szympansicą Washoe, która adoptowana przez rodzinę Gardnerów od dziecka uczona była posługiwania się językiem migowym (ASL). W krótkim czasie nauczyła się ponad 200 gestów, których używała do komunikacji z ludĄmi w całkowicie naturalny sposób. Washoe jest uważana za pierwszą istotę inną niż człowiek, która nauczyła się używać ludzkiego języka. Fouts założył następnie specjalny azyl dla całej rodziny szympansów (niektóre zostały uwolnione z wojskowych laboratoriów medycznych, gdzie miały być poddawane śmiertelnym eksperymentom), które opanowały język migowy i bez trudu komunikują się ze swoimi opiekunami. Całą rodzinę można oglądać w Internecie na stronie http://www.friendsofwashoe.org

    Jane Goodall, Przez dziurkę od klucza, Warszawa 1995
    Jane Goodall - brytyjska badaczka w dziedzinie prymatologii, etologii i antropologii, która od 1966 roku prowadzi badania nad szympansami w parku narodowym Gombe w Tanzanii. Pierwsza odkryła, że szympansy posługują się narzędziami. Jej badania ,które zostały uznane za jedno z największych osiągnięć nauki o zachowaniu się zwierząt, udowodniły ku powszechnemu zaskoczeniu, że szympansy myślą, rozwiązują proste problemy, kochają i nienawidzą, potrafią się nudzić i smucić, prowadzą regularne wojny, a nawet czasami popełniają morderstwa. Jako pierwsza odeszła również od tradycyjnych metod naukowych w studiowaniu naczelnych, nadając zwierzętom imiona, zamiast numerować je, jak było to wcześniej w praktyce uniwersyteckiej. W książce "Przez dziurkę od klucza" opisuje 30 lat swoich obserwacji szympansów żyjących w Gombe. Więcej informacji na stronie http://www.janegoodall.org

    . Lista określeń różnych uczuć:
    Wściekłość, smutek, zdenerwowanie, podekscytowanie, żal, rozpacz, gniew, niepokój, zdziwienie, zaskoczenie, ciekawość, nuda, radość, spokój, zadowolenie, strach, miłość, bezinteresowność, litość, nienawiść, złość, agresja, mściwość, zawiść, wstyd, zwątpienie, podniecenie, oczekiwanie, odprężenie, relaks, czułość, strach, przerażenie, radość, zadowolenie, zazdrość, zawiść, wrogość, tęsknota, miłość, melancholia, przyjaĄń, sympatia, antypatia, zauroczenie, zafascynowanie, zakochanie, groza, obrzydzenie, wstyd, wstręt, rozgoryczenie, obawa, lęk, szacunek, litość, euforia, nostalgia, wzburzenie, wściekłość, zawiedzenie, rozczarowanie, tęsknota, wątpliwości, pretensje.

    . Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.