Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: FASCYNUJĄCE ZWIERZĄTA . . .

Opracowała Gosia Świderek

. Cel zajęć: zwrócenie uwagi na bogactwo świata zwierząt i jego różnorodność, ukazanie fascynujących cech zwierząt nie cieszących się popularnością. Niwelowanie uprzedzeń do tych zwierząt.
. Cele operacyjne:
  • uczeń potrafi opowiedzieć o wybranym zwierzęciu,
  • zna pochodzenie gatunku, jego cechy fizyczne, ciekawostki na jego temat,
  • korzysta z materiałów Ľródłowych,
  • wybiera najciekawsze i najwłaściwsze informacje,
  • prezentuje się przed publicznością.
    . Środki: karty pracy po jednej dla każdej grupy, duże arkusze papieru, kredki lub farby
    . Czas trwania: godzina lekcyjna.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas IV szkół podstawowych

    . Przebieg zajęć:
    Zajęcia rozpoczynam od powieszenia na tablicy rysunków przestawiających nielubiane przez ludzi zwierzęta: karalucha, pająka, szczura, stonkę ziemniaczaną, szarańczę, skorpiona, pijawkę, pchłę i szerszenia (ewentualnie piszemy na tablicy ich nazwy). Obserwujemy reakcje uczniów i rozmawiamy na ich temat. Zastanawiamy się dlaczego ludzie nie lubią lub boją się niektórych zwierząt. Odpowiedzi zapisujemy na tablicy. Być może boimy się ich, bo ich nie znamy, a w naturze ludzkiej jest bać się wszystkiego co nieznane?
    Dzielimy uczniów na około czteroosobowe grupy i rozlosowujemy kartki z informacjami o wybranym zwierzęciu. Zadaniem uczniów będzie w jak najciekawszy sposób i za razem humorystyczny sposób przestawić wylosowane zwierzę z jak najlepszej strony, tak aby dało się ono polubić. Młodzież może w tym celu ułożyć i odśpiewać piosenkę, przygotować scenkę, miniwykład, plakat itp. Sposób przekazu jest dowolny, należy więc udostępnić uczniom potrzebne materiały. Jeśli istnieje możliwość korzystania z Internetu w czasie zajęć uczniowie mogliby znaleĽć dodatkowe informacje. Po wyznaczonym czasie przeznaczonym na przygotowanie, przychodzi czas na prezentacje. Na zakończenie porozmawiajmy z młodzieżą czy umiejętności, inteligencja, obyczaje, zachowania społeczne zrobiły na nich wrażenie, co było najciekawsze, czy zmienili sposób patrzenia na pchłę czy pijawkę.

    Wersja alternatywna. Można zaplanować realizację zadania przez grupy po lekcjach - jako pracę domową. Warto uczulić uczniów na to, by trzymali w tajemnicy bohatera swojej prezentacji, tak by w dniu prezentacji młodzież z zainteresowaniem oglądała i słuchała wystąpień kolegów. Proponujemy także podobne pokazy zorganizować w innych klasach w szkole.

    . Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.