Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: CZY WILK JEST ZŁY, A LIS CHYTRY? . . .

Opracowała Gosia Świderek

. Cel zajęć: zwrócenie uwagi na ogromną rolę zwierząt w kulturze, zrozumienie roli wzorów kulturowych, stereotypów w tworzeniu nastawienia do zwierząt.
. Cele operacyjne:
  • uczeń przytacza powiedzenia, przysłowia, fragmenty wierszy, piosenek, tekstów reklamowych w których występują zwierzęta,
  • potrafi odróżnić stereotypowe postrzeganie wybranych gatunków zwierząt od ich prawdziwych cech i zachowań,
  • wyjaśnia znaczenie słów "stereotyp", "przesąd", "logo".
    . Środki: wierszyki, przysłowia, fraszki o zwierzętach. Emblematy czy logo ze zwierzętami w roli głównej.
    . Czas trwania: 2 godziny lekcyjne.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas VI szkół podstawowych.

    . Przebieg zajęć:
    Na kilka dni przed zajęciami prosimy uczniów by wyszukali w książkach, gazetach bajek, wierszy, metafor czy porównań ze zwierzętami, aby podpytali rodziców a przede wszystkim dziadków o przysłowia i powiedzonka. Jeśli jest to możliwe na lekcjach języka polskiego czytamy dłuższe wiersze czy bajki. Na zajęciach odczytujemy zebrane teksty i oglądamy znaki graficzne firm, które posiadają w swym logo zwierzę, zwierzęta na reklamach. Po zapoznaniu się z materiałem pisanym dzielimy zwierzęta na takie, którym przypisane są dobre, pozytywne cechy i te, które są złe czy niegodziwe. W małych grupkach (2-4 osoby) uczniowie zastanawiają się dlaczego tak a nie inaczej wyobrażane są zwierzęta, z czego może wynikać taka o nich opinia i czy ta opinia ma poparcie w faktach: czy wilk jest naprawdę zły, lis chytry, a małpa głupia? Starają się znaleźć jak najwięcej pozytywnych cech zwierząt, przy czym każda grupka zajmuje się jednym wybranym zwierzęciem. Każda grupka ma również za zadanie wymyślić kogo lub czego symbolem mogłoby być wybrane zwierzę i narysować swoje pomysły. Uczestnicy prezentują swoje prace i opowiadają o zwierzętach. Z rysunków przygotowujemy wystawę. W podsumowaniu zastanawiamy się: co dobrego a co złego niesie za sobą stereotypowe postrzeganie zwierząt?

    Wilk Wilk morski. Wilk w owczej skórze. Patrzeć wilkiem. Wilcze prawo. Wilczy bilet. Wilczy dół. Głodny jak wilk. Słuchać czegoś jak bajki o żelaznym wilku. Człowiek człowiekowi wilkiem. I wilk syty i owca cała. Natura ciągnie wilka do lasu. O wilku mowa. Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka. Wilk w czerwonym kapturku.

    Jaskółka Jedna jaskółka wiosny nie czyni. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki. Jaskółka - figura gimnastyczna. Pierwsza jaskółka.

    Lis Rudy jak lis. Szczwany lis. Poznać się na farbowanych lisach. Zwinny jak lisek. Lisi krok. Lisie zamiary. Lisia ostrożność. Chytry jak lis.

    Motyl Lekki jak motyl. Motylek to kokardka pod szyją czy we włosach. Motylek to specyficznie ustawiony żagiel. Motylek to styl pływacki. Mieć motyle w brzuchu.

    Orzeł Nie taki z niego orzeł. Orzeł z matematyki. Orzeł piastowski. Szkoła orląt. Orli dziób. Orli nos. Orli wzrok

    Kot Drzeć z kimś koty. Żyć jak pies z kotem. Kupować kota w worku. Bawić się jak kot z myszką. Odwracać kota ogonem. Tyle co kot napłakał. Latać jak kot z pęcherzem. Pierwsze koty za płoty. Spadać jak kot na cztery łapy. Kocie języczki. Kocie łby. Kocie oczy. Kocia muzyka. Kocia mama.

    Niedźwiedź Chodzi jak niedźwiedź. Pluszowy miś. Kołnierz z misia, kurtka z misia. Miś - jako grubasek. Stary niedźwiedź mocno śpi... Gruboskórny jak niedźwiedź. Niedźwiedzia przysługa. Miś Uszatek. Miś Puchatek. Miś Coralgol. Miś panda - symbol ginących gatunków i ochrony środowiska.




  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.