Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: CYRK JEST ŚMIESZNY - NIE DLA ZWIERZĄT . . .

Opracowała Gosia Świderek

. Cel zajęć: uwrażliwienie na los zwierząt w cyrkach, zwrócenie uwagi na warunki życia zwierząt cyrkowych, zachęcenie do świadomej rezygnacji z oglądania tresury dzikich zwierząt.
. Cele operacyjne:
  • uczeń ćwiczy się w argumentowaniu, negocjacjach, dyskusji,
  • zna wartość kompromisu,
  • wciela się w wybraną rolę,
  • potrafi podać 3 powody dlaczego zwierzęta w cyrku są nieszczęśliwe
  • wymieniają co najmniej 5 alternatywnych do wizyty w cyrku atrakcyjnych form spędzenia czasu wolnego.
    . Środki: papier, kredki lub farby, kartki z rolami dla uczestników
    . Czas trwania: godzina lekcyjna.
    . Miejsce zajęć: dowolne.
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas V szkół podstawowych

    . Przebieg zajęć:
    Uczestnicy na dzień przed zajęciami losują swoje role i przygotowują sobie argumentację. Szczególną rolę grać będzie prowadzący dyskusję. Najlepiej wybrać osobę przez większość lubianą ale stanowczą, która poradzi sobie z prowadzeniem. Będzie to prawdopodobnie najtrudniejsza rola, którą trzeba dodatkowo z uczniem omówić, należy zwrócić uwagę na to, by nie faworyzował żadnej z grup, warto wspólnie z prowadzącym spisać zasady dyskusji. Jeśli w klasie nie ma odpowiedniej osoby, dyskusje powinien poprowadzić nauczyciel.

    Zajęcia rozpoczynamy od odpowiedniego zajęcia miejsc w kręgu tak, by „zwolennicy" i „przeciwnicy" tresury (według wylosowanych ról) cyrkowej siedzieli naprzeciwko siebie. Prowadzący przedstawia problem do dyskusji i obowiązujące zasady (prowadzący udziela głosu na zmianę dwóm grupom, każdy mówiący ma maksymalnie 1 minutę na wypowiedĽ, nie można się przekrzykiwać, należy dążyć do rozwiązania problemu a nie do „wojny"). Prowadzący co jakiś czas podsumowuje, to co zostało powiedziane, nie pozwala na powtarzanie się, dopytuje, jeśli coś nie jest jasne. W dyskusji należy wziąć pod uwagę warunki w jakich żyją zwierzęta w cyrkach, bolesną tresurę, hałas, transport zwierząt, odizolowanie od zwierząt swojego gatunku ale także powody dla których istnieją cyrki i dlaczego ludzie chodzą do cyrków. Kto jest głównym klientem cyrków?

    W podsumowaniu uczestnicy dyskusji zastanawiają się, co zrobić żeby w cyrku nie cierpiały zwierzęta. Czy można dobrze bawić się w cyrku którym nie ma tresury ale za to są klauni, żonglerka, akrobacje? A co można ciekawego można zrobić zamiast wizyty w cyrku. Wspólnie opracowujemy listę ciekawych zajęć, np. wycieczka rowerowa z rodzicami, wizyta w lunaparku, kinie, teatrze, wspólna gra w piłkę, wycieczka w nieznane…

    . Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.