Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: ZWIERZĘTA Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA . . .

Opracowała Gosia Świderek

. Cel zajęć: utrwalenie wiadomości na temat zwierzęt zagrożonym wyginięciem tak w Polsce jak i na świecie.
. Cele operacyjne:
  • uczeń porządkuje wiadomości na temat zwierząt, ich warunków życia, miejsca występowania, wyglądu, zachowań,
  • wyjaśnia rolę przystosowania się wybranych gatunków do warunków życia w danym środowisku,
  • wskazuje na mapie miejsca naturalnego występowania wybranych gatunków zwierząt,
  • potrafi wyjaśnić jakie sytuacje i działania ludzi zagrażają wyginięciem niektórych gatunków,
  • potrafi wyjaśnić jakiego rodzaju zwierzęta są najbardziej zagrożone wyginięciem.
    . Środki: rysunki lub fotografie zwierząt - jak najwięcej, kilka zestawów karteczek z cechami zwierząt (komplet do pobrania), ścienna mapa świata
    . Czas trwania: 2 godziny lekcyjne.
    . Miejsce zajęć: przestronna sala umożliwiająca pracę w grupach i swobodny dostęp do mapy.
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas VI szkół podstawowych.

    . Przebieg zajęć:
    Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują komplet wymieszanych obrazków i karteczek z wyrywkowymi informacjami o czterech zwierzętach. Każda grupa rozwiązuje łamigłówkę - należy dopasować opisy do fotografii (dobierają zdania dotyczące danego gatunku, warunków w jakich żyje, jak wygląda, czym się żywi, jak się rozmnaża). Aby utrudnić nieco zadanie można zamiast czterech dołączyć sześć rysunków, trzeba jednak zwrócić wtedy uwagę, by nadprogramowe zwierzęta nie pasowały do opisów.

    Prosimy by każda grupa wybrała najbardziej widoczne cechy zwierząt świadczące o przystosowaniu do warunków życia, np. foka szara - jest świetnie przystosowana do życia w wodzie, ma wrzecionowate ciało, kończyny przekształcone w płetwy, zamykane otwory nosowe i uszne oraz grubą warstwę tłuszczu chroniącą przed utratą ciepła. By jeszcze uwypuklić różnice między zwierzętami żyjącymi w różnych strefach klimatycznych czy warunkach geograficznych wystarczy porównać np. koty (ryś rudy, lew, tygrys, śnieżna pantera) czy niedĽwiedzie (brunatny, polarny, panda).

    Prosimy, by uczestnicy umieścili rysunki zwierząt w odpowiednim miejscu na mapie świata (mapę można położyć na podłodze). Na mapie powinno się znaleĽć jak najwięcej rysunków różnych zwierząt. Uczniowie zastanawiają się dlaczego papuga jest kolorowa, lew żółty, niedĽwiedĽ polarny biały a żyrafa ma długą szyję. Rozmawiamy o roli odpowiednich warunków dla zdrowia i życia zwierząt.

    Zastanawiamy się co powoduje, że coraz więcej gatunków uznawanych jest za zagrożone:
    - niszczenie lub fragmentaryzacja środowisk naturalnych,
    - wycinanie lasów tropikalnych,
    - polowania,
    - nielegalny handel,
    - zamiany klimatu,
    - zanieczyszczenie środowiska,
    - wprowadzanie nowych gatunków zwierząt na dany teren.

    Zastanawiamy się jakie gatunki są najbardziej zagrożone:
    - niskie tempo reprodukcji,
    - wysoka pozycja w łańcuchu pokarmowym,
    - duże rozmiary ciała,
    - wysoka specjalizacja pokarmowa,
    - ograniczone areały występowania,
    - konkurowanie z człowiekiem o te same zasoby pokarmowe,
    - brak możliwości migracji.

    Zajęcia mogą być podstawą do rozmów na temat roli zoo we współczesnym świecie oraz na temat handlu i hodowli domowej egzotycznych gatunków zwierząt.

    . Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.