Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: MIEJSCA, KTÓRYCH ZWIERZĘTA WOLAŁYBY NIE ZNAĆ . . .

Opracowała Gosia Świderek opracowany na podstawie pomysłu Joanny Matusiak

. Cel zajęć: uwrażliwienie na los zwierząt oraz zmotywowanie do działań na rzecz zwierząt.
. Cele operacyjne:
  • uczeń wymienia miejsca, gdzie spotkać można nieszczęśliwe lub cierpiące zwierzęta,
  • opisuje wymienione miejsca i wyjaśnia dlaczego zwierzęta tam żyjące są nieszczęśliwe,
  • wyjaśnia co każdy z nas może zrobić, by jak najmniej zwierząt musiało cierpieć,
  • potrafi za pomocą pracy plastycznej przedstawić marzenia wybranego zwierzęcia lub sformułować list do ludzi w imieniu zwierzęcia.
    . Środki: papier, kredki lub farby, tabela ułatwiająca opisanie miejsc.
    . Czas trwania: godzina lekcyjna.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas IV szkół podstawowych.

    . Przebieg zajęć:
    Prosimy, aby dzieci przypomniały sobie miejsca gdzie zwierzęta cierpią, jakie jest ich cierpienie, kto jest sprawcą cierpienia. Czy można coś zrobić aby nie cierpiały? Takimi miejscami są na pewno: miejsca hodowli, ciasne, nie dopasowane do natury zwierzęcia (np. tucz gęsi, hodowle drobiu, zwierząt futerkowych, bydła, itd.), rzeĽnia, transport, cyrk, a także dom w mieście, gdzie dzieci trzymają żółwie, papugi, węże, pająki, różne gryzonie. Można przy okazji wypytać jakie zwierzątka dzieci trzymają w domu i czemu tym zwierzątkom w domu ludzkim nie jest dobrze.
    Kiedy już mamy taką listę miejsc, w których zwierzęta cierpią, przyjrzyjmy się jej. Czy liczba miejsc udręki zwierząt rośnie czy maleje? Czy człowiek robi coś, aby ulżyć cierpieniom tych zwierząt? Co każdy człowiek może zrobić, aby nie przyczyniać się do wydłużania tej listy? Na zakończenie prosimy, aby dzieci narysowały o czym marzą zwierzątka z tych miejsc. Zamiast rysunku z marzeniem uczniowie mogą napisać list do ludzi w imieniu wybranego zwierzęcia np. cyrkowego słonia, szczura doświadczalnego, psa uwiązanego przy pudzie itp. Możemy nawet przygotować karteczki z nazwami wszystkich takich miejsc (i zwierząt) do rozlosowania wśród dzieci. Zapewni to, że wszystkie miejsca będą objęte uwagą i prawdopodobnie będzie można wyciągnąć więcej wniosków. Na zakończenie wszystkie dzieci oglądają wszystkie rysunki i to one wyciągają wnioski.

    . Pobierz tabelę z opisem miejsc gotową do wydrukowania


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.