Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: ZWIERZĘTA W DOMU - KRÓLIK . . .

Opracowała Małgorzata Roszko, Stowarzyszenie Pomocy Królikom (www.kroliki.net), nauczyciel mianowany, pracownik VIII LO w Białymstoku.

. Cel zajęć:
  • uświadomienie prawdziwej motywacji posiadania zwierzęcia w domu,
  • promowanie pozytywnego zachowania wobec królików jako zwierząt hodowanych w domu,
  • kształtowanie wrażliwości wobec zwierząt przebywających w złych warunkach,
  • ukazanie możliwości działań na rzecz poprawy warunków życia zwierząt.
    . Środki: kolorowe kartki papieru A4, białe i kolorowe kartki A4 z konturem królika, artykuły związane z hodowlą królika, np. siano, suszone lub świeże zioła (dostępne na rynku zoologicznym dla królików), kilka liści kapusty, sałaty, warzywa, żwirek zbrylający kamienny (taki jak dla kota), żwirek drzewny (też przeznaczony dla kotów i innych zwierząt), pokarm o nazwie firmowej "granulat" (zielone, krótkie patyczki), opakowania karm dla królików oferowane w sklepie lub wydruki z ilustracjami karm (najlepiej opakowania różnych granulatów oraz mieszanek, kolb i dropsów), miseczka plastikowa i ceramiczna, kuweta, domek dla królika, paśnik na siano, trociny. Nauczyciel może zabrać też klatkę o długości 120 cm oraz klatkę o długości 60 cm. Niektóre powyższe elementy mogą być zastąpione karteczkami z odpowiednim napisem lub rysunkiem, dobrze jednak jest mieć przy sobie prawdziwy granulat i opakowania pokarmów lub ich zdjęcia. Dodatkowo potrzebne będą: dwa kosze lub pudełka kartonowe, naklejki z wizerunkiem królika np. ze Stowarzyszenia Pomocy Królikom.
    . Czas trwania: dwie godziny lekcyjne.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
    . Grupa wiekowa: IV i V klasa szkoły podstawowej.

    . Przygotowanie:
    Przed zajęciami prosimy uczniów, żeby odwiedzili osiedlowe sklepy zoologiczne i zanotowali, jakie zwierzęta są w nich sprzedawane, w jakich warunkach żyją i czym są karmione. Jeżeli jest to niemożliwe - prosimy dzieci, aby przypomniały sobie swoją wizytę w sklepie ze zwierzętami.

    . Przebieg zajęć:
    Nauczyciel pyta uczniów, kto był w sklepie zoologicznym. Podnieść rękę powinno wiele osób, ponieważ sklepy zoologiczne są na większości osiedli. Następnie dzielimy uczniów na grupy i rozdajemy kartki, na których dzieci notują, jakie zwierzęta spotkały w odwiedzonych przez siebie sklepach. Wybieramy karty, na których pojawił się królik. Informujemy dzieci, że dziś porozmawiamy szczególnie o króliczkach jako zwierzętach domowych.
    Nauczyciel pyta: czy są osoby w klasie, które mają królika? Czy są osoby, które chciałyby mieć takie zwierzę? Należy w krótkiej rozmowie nawiązać do tematu lekcji i zapytać, jak długo dziecko opiekuje się zwierzęciem, podkreślić, że dziś szczególnie będziemy chcieli, aby podzieliło się z nami wiedzą na temat opieki nad pupilem.
    Dzieci w grupie na nowych kartach z wizerunkiem królika piszą powody, dla których chciałyby mieć lub mają w domu to zwierzę. Trzeba uświadomić dzieciom, że królik jest istotą żywą i sama chęć nie jest wystarczającym motywem do jego kupienia lub przygarnięcia.
    Przykładowe odpowiedzi:
    - ponieważ chcę mieć zwierzę, którym mógłbym się opiekować,
    - ponieważ przyjemnie jest mieć się kim opiekować,
    - bo to ciekawe zwierzęta,
    - bo są przyjemne i można je głaskać,
    - bo lubię obserwować jak się bawią,
    - ze zwierzętami w domu jest przyjemniej,
    - bo wiele zwierząt potrzebuje domku.

    Grupy odczytują swoje odpowiedzi, nagradzamy brawami te, które świadczą o świadomej chęci posiadania zwierzęcia. Karty przyczepiamy do tablicy. Następnie przynosimy zestaw różnych artykułów związanych z opieką nad królikami. Mogą to być: opakowania pokarmów (w przypadku braku takich opakowań można wydrukować przykładowe ilustracje karm z Internetu - ich zdjęcia można znaleĽć na stronach internetowych sklepów zoologicznych), jakie są oferowane w sklepach zoologicznych, mieszanki zbóż, dropsy, kolby, siano, zioła, zielenina, granulaty, warzywa dozwolone dla królika i niedozwolone, tabliczkę czekolady, opakowanie jakiegokolwiek sera czy jogurtu, karteczki z napisem „mięso", „mleko", żwirek drzewny nie zbrylający, żwirek kamienny zbrylający, miseczkę ceramiczną i plastikową, poidełko, kuwetę trójkątną narożną lub prostokątną jak dla kota. Każde z dzieci może wziąć jedną rzecz, zastanowić się, czy dana rzecz jest dobra dla królika, czy mu szkodzi. Przykład:

    Rzeczy dobre dla królika:
    - Podstawa żywienia: woda, siano i granulat.
    - Pokarmy podawane często: natka pietruszki, zielenina, seler, brokuły, liście kalafiora, marchwi, brokułów, koperek, mlecz, zioła.
    - Pokarm dawany tylko jako przysmak: marchew, jabłko lub inne owoce.
    - Wyposażenie klatki: kuweta, granulat drzewny nie zbrylający, miseczki ceramiczne, poidełko, paśnik.
    - Klatka 120 cm.

    Rzeczy szkodliwe, lub niepraktyczne w opiece nad zwierzęciem:
    - Pokarmy szkodliwe: mieszanki zbóż z kolorowymi dodatkami, kolby, dropsy.
    - Warzywa szkodliwe: kapusta powoduje wzdęcia prowadzące do śmierci, sałata ze sklepów sztucznie nawożona, pomidory, ogórki.
    - Nie wolno podawać: mięsa, mleka, sera, czekolady i innych słodyczy.
    - Niepraktyczne wyposażenie klatki: trociny, żwirek zbrylający lub kamienny (może spowodować śmierć królika), miska plastikowa.
    - Klatka 60 cm lub mniejsza

    Sprawdzamy, jak poradziły sobie dzieci. Dzieci podchodzą do kosza i tłumaczą, dlaczego dana rzecz powinna znaleĽć się w określonym koszu. Każdą rzecz omawiamy i sprawdzamy, czy odpowiedĽ jest prawidłowa. W tym ćwiczeniu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na stereotypowe postrzeganie królika, jako zwierzęcia jedzącego tylko marchewkę i sałatę oraz na to, że nie wszystkie rzeczy, które są sprzedawane w sklepie z przeznaczeniem dla królików są dla nich dobre.
    Wskazujemy, że ziarna i kolby czy dropsy tuczą niepotrzebnie zwierzęta prowadząc do wielu chorób. Króliczek w naturze nie je kolorowych mieszanek czy szkodliwych dropsów, odżywia się ziołami, roślinami i sianem, a pije tylko wodę. Żwirek zbrylający może być zjedzony przez króliczka i doprowadzić do jego śmierci. Miska plastikowa jest niepraktyczna, gdyż zwierzę łatwo ją wywróci.
    Na koniec zadania należy wspólnie z młodzieżą podsumować i uporządkować wiadomości wyliczając w punktach, w jakich warunkach powinien mieszkać królik i jakie produkty są dla niego zdrowe. Można krótkie informacje zapisać na tablicy lub poprosić o to dzieci.
    Mając już wiadomości o prawidłowej opiece nad królikiem pytamy dzieci, czy sklepy, w których widziały zwierzęta zapewniły im należyte warunki. Należy uwrażliwić dzieci na prawidłowe zadbanie o zwierzę. Trzeba powiedzieć dzieciom, że również one mogą zwrócić uwagę sprzedającym, gdy warunki, w których przebywa zwierzę, są złe. Zawsze powinny o tym poinformować rodziców. Rodzic może porozmawiać ze sprzedawcą lub poinformować organa zajmujące się ochroną praw zwierząt. Są to: Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce, Straż dla Zwierząt, Straż Miejska, Stowarzyszenie Pomocy Królikom, Fundacja Viva, Stowarzyszenie Empatia, Główny Inspektorat Weterynarii, Stowarzyszenie Przyjaciół Szczurów. Nauczyciel wywiesza kartkę na tablicy z adresami stron internetowych powyższych instytucji.

    Na koniec zajęć rozdajemy dzieciom białe karty z konturem królika i każde z nich ma za zadanie narysowanie najsympatyczniejszego króliczka. Prace można następnie powiesić na tablicy w klasie szkolnej.
    Praca domowa: Polecamy dzieciom, aby wymyśliły najfajniejsze ich zdaniem imię dla narysowanego przez siebie królika. Sprawdziwszy pracę domową nauczyciel podpisuje wcześniej narysowane króliczki. Prace plastyczne, adresy stron internetowych i tabela z produktami zdrowymi dla królika powinny wisieć na tablicy szkolnej przez tydzień, aby zdobyta wiedza została utrwalona. W nagrodę za pracę dzieci mogą otrzymać naklejki z wizerunkiem królika np. ze Stowarzyszenia Pomocy Królikom, które działa poprzez Internet w całej Polsce.

    Scenariusz można wykorzystać jako szablon i dostosować do dowolnego zwierzęcego ulubieńca dzieci.

    . Linki do stron zawierających informacje o opiece nad królikiem:
    - http://www.kroliki.net Stowarzyszenie Pomocy Królikom.
    - http://porady.kroliki.net
    - http://www.uszata.com

    . Linki do stron organizacji chroniących prawa zwierząt i prowadzących interwencje:
    - http://www.toz.pl Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami
    - http://www.strazdlazwierzat.com.pl Straż dla Zwierząt
    - http://www.strazmiejska.waw.pl Ekopatrol Straży Miejskiej
    - http://www.viva.org.pl Fundacja Viva
    - http://www.empatia.pl Stowarzyszenie Empatia
    - http://www.wetgiw.gov.pl Główny Inspektorat Weterynarii
    - http://www.federacja-konsumentow.org.pl Federacja Konsumentów - tu zgłaszamy interwencję, jeśli sprzedawca udziela nieprawidłowych informacji na temat sprzedawanych zwierząt lub też sprzedaje np zbyt młode króliki mówiąc, że zawsze będą tej wielkości. Tak samo możemy poinformować Federację Konsumentów, jeśli kupiliśmy królika, który niedługo potem umarł, a sprzedawca uchyla się od odpowiedzialności
    - http://www.uokik.gov.pl Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - te same uwagi, co przy Federacji Konsumentów.


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.