Psubraty ODE Zrodla


. . . SCENARIUSZ: A CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA ZWIERZĄT? . . .

Opracowała Gosia Świderek na podstawie pomysłu Bogny Stawickiej

. Cel zajęć: zwrócenie uwagi na działania człowieka powodujące cierpienia zwierząt oraz znalezienie możliwości przeciwdziałania. Zwrócenie uwagi na osobistą odpowiedzialność każdego z nas, zmobilizowanie do reagowania w sytuacjach, gdy jesteśmy świadkami męczenia zwierząt.
. Cele operacyjne:
  • uczeń wymienia sytuacje, w których człowiek powoduje cierpienie zwierzęcia,
  • odgrywa scenki, wciela się w różne role,
  • uzasadnia swoje zdanie,
  • potrafi wymienić co najmniej dwie instytucje, które zajmują się pomocą zwierzętom, wie gdzie znaleĽć kontakt do nich.
    . Środki: kilka małych karteczek i pisak dla prowadzącego.
    . Czas trwania: godzina lekcyjna.
    . Miejsce zajęć: sala lekcyjna
    . Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas VI szkół podstawowych.

    . Przebieg zajęć:
    Zajęcia rozpoczynamy pytaniem o sytuacje, w której człowiek powoduje cierpienie zwierzęcia. Prosimy uczniów, aby podali kilka przykładów takich sytuacji (np. ktoś w upale został psa w zamkniętym samochodzie na parkingu, pies uwiązany jest na krótkim łańcuchu przy budzie, ktoś kupuje egzotyczne zwierzę w sklepie zoologicznym, tresura i warunki transportu i życia słonia cyrkowego, testowanie kosmetyków na zwierzętach itp.). Wybieramy kilka sytuacji i zapisujemy na karteczkach lub takie karteczki z sytuacjami przygotowujemy wcześniej.
    Dzielimy młodzież na cztero- lub pięcioosobowe grupki, grupy nazywamy kolejnymi literami, losujemy karteczki z opisem sytuacji i prosimy uczniów o przygotowanie scenki ilustrującej daną sytuację. Następnie grupy prezentują swoje inscenizacje, zwracamy uwagę uczniów na to by dokładnie obserwowali przebieg scenek, gdyż ich następnym zadaniem będzie włączenie się do scenki i przeciwdziałanie nieodpowiednim zachowaniom ludzi. Każdej z grup dopasowujemy grupę przeciwdziałania. Jedynka przeciwdziała dwójce, dwójka trójce, trójka przeciwdziała czwórce, a czwórka jedynce. Wyznaczamy czas (około 5 minut) na obmyślenie działań, które mają ukrócić okrutne lub nierozważne zachowania ludzi. Grupy opracowują rozwiązania, przy czym należy zwrócić uwagę, by były one realne i możliwe do zastosowania w codziennym życiu. Uczniowie odpowiadają sobie na pytanie, jak każdy z nas mógłby zareagować widząc w życiu taką scenę, co można i trzeba zrobić w takim przypadku. Mogą to być drobne reakcje (jak np. wezwanie policji czy inspektorów TOnZ) jak również całe akcje (kampania protestacyjna dot. bojkotu cyrków z tresurą). Należy położyć nacisk na to, co może zrobić każdy z nas, a nie władza, państwo, organizacje prozwierzęce itp.
    Ponownie na scenę wychodzi grupa pierwsza prezentując znów swoją scenkę, a w odpowiednim momencie do gry wkracza młodzież z grupy drugiej. Po zaprezentowaniu wszystkich scenek omawiamy możliwe reakcje ludzi na sytuacje męczenia zwierząt, porządkujemy wiedzę i pomysły. Zastanawiamy się, kto może nam pomóc w takich sytuacjach. Warto wcześniej przygotować listę instytucji działających w okolicy (wraz z danymi kontaktowymi do nich), które mogą nam pomóc. Listę takich instytucji możemy powielić i rozdać uczniom lub wywiesić w widocznym miejscu na szkolnym korytarzu.


  •  
    strona główna
     
    o projekcie
     
    warsztaty
     
    materiały dla nauczyciela
     
    linki
     


    kontakt
     

    Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
    Łódź 90-602
    ul. Zielona 27
    tel. 42 632 81 18
    fax 42 291 14 50
    e-mail: psubraty@zrodla.org
    www.zrodla.org

    dziękujemy


    Projekt dofinansowany
    ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich


    Bezpłatny program do rozliczenia podatku
    za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


    Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.